Irland

Har inte orkat skriva något om resan än, men tänkte försöka ta det lite kort nu då.

Torsdag 10/12
Klockan fem på morognen började färden för min del, sov större delen av resan mot Skavsta(där vi nästan missade flyget). Vid 12(+1h) landade vi i Dublin. Vi tog en rundtur i stan men Lisa som guide och stannade sedan till på en resturang för att äta middag. Senare skulle vi dra ut på någon pub och fastande ganska snabbt på ett ställe där Magnus Betner skulle uppträda. Väldigt underhållande!

Fredag 11/12
På förmiddan besökte vi ett viking-museum och en väldigt gammal katedral, inte så roligt men väldigt vackert. Efter det satte vi oss och åt lunch på ett mysigt litet ställe brevid vandrarhemmet. Där fick vi även våra uppgifter för dagen. Ett av papperna handlade om Irlands kultur. De har ju även keltiska som språk så vi fick t.ex. fråga vad "kiss my ass"(="phog ma thon") var på keltiska, blev lite skratt. Vi vandrade runt i Dublin hela eftermiddan för att slutföra uppgifterna. Vid fyra mötte vi upp med killarna för att handla mat inför kvällen, 9 pers i en mataffär och även i köket blev inte så lyckat. Men vissa blev nöjd med maten i alla fall, tur att det var enda gången vi beövde laga mat själva. På kvällen åkte vi en spökbuss genom staden där vi fick höra gammla myter och historier, även stanna till på gammla kyrkogårdar och ta kort på "spöken". Efter det drog vi ut på ett ganska stort uteställe med 2-3 våningar.

Lördag 12/12
Vi åkte en bit utanför stan till ett gammalt slott, fick se förorterna kring Dublin och även kusten. Resten av dagen spenderade vi på stan och de har sjukt bra shopping där. Tog även latte med Sanna på starbucks, en pepparkaks smak och en nötkola smak. Godaste latte jag någonsin druckigt! kommer faktiskt till sverige efter nyår, men dock bara på arlanda :( Klockan sex möttes alla upp och vi åt på en närliggande resturang. Blev ganska lugn kväll på vandrarhemmet med roliga diskussioner. Fast vi drog ut en sväng senare med.

Söndag 13/12
Klev upp halv sex och såg att jag hade ett fått ett sms, ett sms som gjorde att fick panik, ett sms som gjorde att jag trodde en vän hade dött. Struntade i duschen och slängde ner sakerna i resväskan och sprang ner till allrummet som till min förtvivlan var stängt. Smet in där endå och satte mig vid en dator, jag blev otroligt lättad av det jag läste, han knappt läsa allt innan vi skulle ta bussen till flygplatsen. Sedan började jag känna mig otroligt arg, besviken och ledsen om vartannat. Lyckades endå sova endel på flyget sedan och möttes av snö i Sverige. Hämskt när man har haft ca +10 och solsken varje dag. Blev kall och blöt och fick sitta så i en bil i tre timmar, missade tåget i gävle och fick ta ett senare. Fick gå hem från resecentrum med packning i snövädret. Söndagen var en riktig skitdag. Och idag vaknade jag utan någon röst och hög feber.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0